معلم امانتدار تمام امکانات است. امانتداری معلم به زمان، زبان، ذهن، شخصیت دانشآموزان، امکانات و به هر آنچه که در یک کلاس درس میبینیم و نمیبینیم مربوط است.
امانتداری معلم ایجاب میکند تدریسی متناسب با توان و زمان داشته باشد.
راهنمایی درست، سبک ارتباطی درست، امکانات آموزشی همه امانتند. به همین دلیل وظیفه معلم سنگین است. و باید استفاده بهینه داشته باشد. دو مولفه کارایی و اثربخشی از عناصر بهرهوری هستند.رسم امانت داری در بهرهوری است.
توسعه در بهره وری معلم در کلاس درس نقش بهسزایی دارد.
غفلت از قدرت بهرهوری کاروسرمایه ازغفلت بهرهوری معلم در مدرسه نشات میگیرد.
بهرهوری را باید از نوجوانی آموخت. یاددهی بهرهوری با بهرهوری آموزشی است.
توسعه کشور در گرو بهرهوری معلم است. فعالیت معلم آموزش است؛ در نتیجه: با بهرهوری آموزشی، اهمیت بهرهوری مشخص میشود.
بهرهوری آموزشی چیست؟
موفقیت حرفهای در گرو هدفگذاری درست و وفاداری به اهداف است.
بهرهوری آموزشی شامل دو مولفه بهرهوری و کارایی است.
تحقق اهداف آموزشی با فرض هدف گذاری مطلوب، در دستان معلم است. اولین عنصر در وفاداری معلم در محتوای آموزشی است.
معلم باید به دانش آموز ماهی گیری بیاموزد. توانایی تفکر او را افزایش دهد.
شرط اثر بخشی کلاس دانشافزایی مستمر معلم است.
شیوه معلمی و سبک یاددهی معلم کارایی آموزشی را رقم میزند.
شناخت سبکهای یاددهی متناسب با دانشآموز کارایی را افزایش میدهد.
نقش معلم برای جذاب کردن کلاس نشاط آموزشی از مولفههای کارایی است که موجب مشارکتطلبی دانشآموزان میشود.
بهرهوری: مدیریت زمان و فرصت تحصیل
مدرسه اخلاقی نسبت به استفاده بهینه از زمان حساسیت دارد. دغدغه بهرهوری آموزشی باعث میشود معلم نسبت به مدیریت زمان دقیق باشد. با وجود اینکه مدیریت زمان در کلاس مشکل است، شتابزدگی کیفیت را کاهش میدهد، تکرار مطالب نیز ملالآوراست. مشارکت فعال دانشآموزان و پاسخ به سوالات نیز بسیار مهم است.
برگرفته از کتاب اخلاقحرفهای
آخرین نظرات: