فرمول پرورش نخبه

دسترسی به فرمول پرورش نخبه برای همه مربیان لازم است.

تا از متربیان نخبه بسازند و نخبه‌ها را جدی بگیرند. چرا که در هر کلاس درس قریب به سی چهل نفر نخبه وجود دارد. در یک مدرسه نیز به تعداد اعضای آن نخبه یافت می‌شود. یک ذره‌بین برای موشکافی و ستاره‌دار کردن نخبه ها کافی‌ست.

اگر از من می‌پرسید همه نخبه‌اند. اما فرمول را همه از بر نیستند. پس بهتر است بگوییم همه دانش‌آموزان یک مدرسه نخبه بالقوه‌اند. اما رازی که آن‌ها را به زندگی نخبگانی بالفعل پیوند می‌زند را نمی‌دانند یا جدی تلقی نمی‌کنند.

بخشی از این اشتباه رایج سبک و سیاق نظام آموزشی و پرداختن به قسمت های محدودی از هوش افراد است. این یعنی خیلی از دانش‌آموزانی که در مدرسه به “تنبل‌” معرفی می‌شوند، نخبه‌اند.

نظرگاردنر (استاد تعلیم و تربیت در دانشگاه هاوارد) را در این باره می‌خوانیم:
انسان دارای هوش های زیادی می باشد كه عبارتند از:
١- هوش بدنی- جنبشی 
٢- هوش بین فردی
٣- هوش كلامی –زبانی
۴- هوش منطقی-ریاضی
۵- هوش درون فردی
۶- هوش فضایی
٧- هوش موسیقایی، 
٨-هوش طبیعت‌گرایی،
٩-هوش وجود‌شناسی.

برخلاف آن نظریه سنتی هوش است؛ که در مدرسه امروز ما هنوز اجرا می‌شود و طبیعتا در اذهان جا خوش کرده است. اما بدلیل بکار نگرفتن تمام توانایی های دانش‌آموزان سال‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

برای دانشجو‌معلمان امروز، معلمان فردا و تمامی افراد تاثیرگذار در امر تعلیم و تربیت درک این موضوع ضروری است. چرا که بار سنگینی را بر دوش آن‌ها می‌نهد. شناسایی استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان و پذیرش آن‌ها به عنوان افرادی منحصربه فرد و بی‌همتا در الویت است. گام دوم و حیاتی متناسب ساختن روش های تدریس با این استعدادهاست.

مسلما نمی‌توان از تعلیم و تربیت و پرورش نخبگان صحبت کرد اما از ساختارهای ذهنی متربیان غافل بود. با اصلاح ساختارهای ذهنی رشد آن‌ها در همه زمینه‌ها ممکن است. معلمان خوب به دانش‌آموزان خود کمک می‌کنند تا نعمت استعداد خود را بشناسند و قدر بدانند. همچنین در تزریق آمپول انگیزه وظیفه خود را به عنوان یک چراغ راه تبيين نمایند.

اکنون فرمول شما آماده است. آیا از آن بهره خواهید گرفت‌؟

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط