تکنیک‌های خودکنترلی

تکنیک ساندویچی

یک ساندویچ را در نظر بگیرید. وقتی گاز می‌زنید ابتدا طعم نان را زیر دندان می‌چشید، سپس طعم محتویات ساندویچ و دومرتبه طعم نان غلبه می‌کند.
انتقاد نیز باید مانند ساندویچ باشد. ابتدای نکته مثبت ذکر شود، سپس نکته منفی و در آخر دو مرتبه نکته مثبت.

قائده ۶ به دو
تکنیکی است که طبق آن باید پس از ذکر ۶ نکته مثبت ٢ نکته منفی را بیان کنید.

تئوری عقاب و اردک
اردک را تصور کنید. آیا مدام غر نمی‌زند؟ اما عقاب در عوض غر زدن و زیاده گویی اوج می‌گیرد. انگار بر موانع چیره می‌شود و مرد عمل است.
یک معلم نباید اردک گونه غر بزند بلکه باید چون عقاب اوج بگیرد و دانش‌آموزان را اوج بدهد.

جعبه ابزار
هر حرفه‌ای می‌داند موفقیت مسلتزم به‌روز کردن جعبه ابزار مختص همان حرفه است. یک معلم باید جعبه ابزاری نوین داشته باشد.
باید بدانیم در گسترش جعبه ابزاز محدودیتی وجود ندارد. تمام خصائل و کنش‌های انسانی را یک طرف کفه ترازو قرار دهید، کفه دیگر را هم با تکنیک‌های خودتان پر کنید. آیا جعبه‌ابزارتان به اندازه تمام شاگردانی که خواهید داشت، گسترده است.

جابه‌جایی

آب خوردن
چه عیبی دارد گاهی آب بنوشیم و حتی به دانش‌آموزان برای نوشیدن در کلاس اجازه بدهیم؟
اگر تنها یک جرعه آب بتواند خشم ما را فروکش کند و کارایی را افزایش دهد، آن را مغتنم بشمریم.

تنفس عمیق

از دیگر تکنیک‌های خودکنترلی برایم بنویسید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط