دقیقه‌های رشد

به‌یقین افراد موفق در هر حرفه‌ایی را دیده‌ایم که از همه دقایق خود برای رشد شخصی استفاده می‌کنند. دقایق آجرهایی هستند که بنای آینده و تفکر ما را می‌سازند. درکلاس درس دقایقی وجود دارد که در اثر تشویش ذهنی دانش‌آموزان دچار نابه‌سامانی می شود.
معلم به عنوان رهبر کلاس نقش زیادی در جلوگیری از آشفتگی دارد.
این دقایق در مقاله‌ای به عنوان “پنج دقیقه‌های طلایی” نام برده شده‌اند: دقایق قبل از شروع کلاس، دقایق ابتدایی شروع کلاس و دقایق پایانی کلاس.
هم‌چنین ذکر شده است اگر تنها پنج دقیقه‌های اول کلاس را در نظر بگیریم، در یک ماه 120 ساعت هدر می‌رود.
اگر زمان شروع یک کلاس را 11 فرض کنیم. دقایق 10:55 ،11 ، 11:55 و 12 با تشویش فکری دانش‌آموزان و حواس‌پرتی‌ معطوف به بیرون از کلاس شده و از کف می‌رود.

دقایق قبل از شروع کلاس
همیشه به معلمان منظم و مسئولیت‌پذیر علاقه‌مند بوده‌ایم. یک ویژگی بارز آن‌ها حضور سروقت در کلاس بوده است. حال معلمی را فرض کنید که زودتر از زمان شروع کلاس حاضر می‌شود. با دانش آموزان گپ‌وگفتی صمیمانه برقرار می‌کند و وسائل شروع کلاس را فراهم می‌آورد تا اتلاف وقتی برای آمادگی شروع تدریس نباشد

دقایق آغازین
بسته به طبع، معلم گاهی کلاس را با بازی می‌آغازد. ممکن است پرسشی از مطالب گذشته در قالب بازی طرح ‌شود. چه بهتر است اگر از قبل قائده آن را بر روی تخته بنویسیم یا در مورد آن توضیح دهیم.
گاهی زمان به مکالمه با دانش‌آموزان در خصوص نتیجه مطالعه و تجربیات حاصل از آموختن سپری می‌شود.
ممکن است جو متشنج باشد و نیازمند به صحبت با شما تا با کلام خود کلاس را آرام کنید. باید در نظر داشت با وجود ته‌مانده‌های فکری از روز سپری شده یا ابهاماتی از روز پیش رو، نمی‌توان انتظار بازخورد بالایی داشت.
با فراهم آوردن اسباب تدریس، برای مثال فیلم، عکس ، مجلات می‌توان ذهن مخاطب را به مبحث جدید تشویق کرد و او را گام به گام به مطلب نزدیک کرد.

دقایق پایانی
بر حسب معمول دقایق پایانی کلاس متعلق به تلاش برای خارج شدن از کلاس است. یک خطای من در تدریس این بود که بازی را به اول کلاس اختصاص می‌دادم و تا پایان کلاس را تدریس می‌کردم. اما تجربه نشان داد اگر زمان پایان کلاس را به بازی و خنده تخصیص دهم، آن‌ها حاضرند زنگ تفریح را در کلاس بمانند.
درجایی خواندم در مدرسه‌ایی طرحی با عنوان 5 دقیقه طلایی اجرا می‌شود. در این طرح دانش‌آموزان 5 دقیقه فرصت دارند که کلاس درس خود را تمیز کنند تا در محیطی پاکیزه بیاموزند. در این 5 دقیقه علاوه بر توجه به نظافت، مسئولیت‌پذیری و همکاری نیز تمرین می‌شود. تنها 5 دقیقه‌ است، اما می‌تواند جرقه‌ای برای تربیت یک شهروند متعهد باشد.
5 دقیقه پایانی کلاس می‌تواند به بیان بازخوردهای کلاسی، جمع‌آوری برداشت دانش‌آموزان در مورد تدریس، مطالب و یا حتی دغدغه ذهنی آن‌ها بگذرد. باید به دانش‌آموزان حق انتخاب داد و از نظرات برای ارائه کلاس‌ استفاده کرد. با این روش به رشد حرفه‌ای خود نیز کمک کرده‌ایم.
برای مثال در کلاس زبان می‌توان به تقویت مکالمه پرداخت.
چه خوب است اگر گاهی از درس فراتر رویم و در خصوص نظم شخصی و رشد فردی نیز به آن‌ها راهکاری ارائه دهیم.
شما برای دقایق قبل از شروع کلاس، آغازین و پایانی کلاس چه برنامه‌های مبتکرانه‌ای دارید؟

به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط