جلسه اول سال تحصیلی

آیا خاطره ماندگاری از جلسه اول پایه‌ای از مدرسه دارید؟

به‌نظر شما جلسه اول سال تحصیلی در هر مقطعی مهم است؟

چرا جلسه اول مهم است؟

جرقه آینده آموزشی به خصوص در پایه اول ابتدایی در جلسه اول شکل خواهد گرفت. با توجه به قرار گرفتن دانش‌آموز در محیطی جدید باید به‌گونه‌ای عمل کرد که در آن‌ها مدرسه‌گریزی شکل نگیرد. به یاد دارم برای رفتن به مدرسه سر از پا نمی‌شناختم. طبیعی‌ است که در آن سن‌وسال دلیل آن نه شناخت عمیق معلم و سیاق مدرسه بود، نه علاقه به علم‎آموزی. تنها شیفته دریافت هدیه‌ای بودم که روز اول به همه شاگردان می‌دادند. برای همین دو سال را به پیش‌دبستانی رفتم و هر سال یک هدیه دریافت کردم.

در مقاطع بالا با تجربه شناختی دانش‌آموزان از معلمان متفاوتی روبه رو خواهیم شد. سطح انتظارات بالای دانش‌آموز می‌تواند آن‌ها رانسبت به روند و برنامه درسی شما دل‌سرد کند. در نتیجه جلسات اول از نظر شخصیتی و روانی برای دانش‌آموز بسیار حائز اهمیت است.

قبل از ورود به کلاس

برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاسازی، تمرین ننشستن پشت صندلی، فراموش کردن نگرانی‌ها و  فراهم کردن طرح درس از نکات ضروری است.

حین ورود به کلاس

باید در کلاس‌داری ارتباط کلامی و غیر کلامی را مدنظر قرار داد. برای مثال در زدن یک ارتباط غیر کلامی است که باید اجرا شود. چرا که عاملی است برای جلب توجه. در فیلمی دیدم که معلم ورود خود را با نی زدن به شاگردان خبر می‌دهد.

روش کلامی را باید به‌خوبی اجرا کرد. یک سلام گرم و با نشاط سهم آن‌ها برای گرفتن انگیزه از شماست. پس آن را دریغ نکنید.

به‌یاد داشته باشیم: روش‌های غیر کلامی و کلامی به همراه یکدیگر موثر و ضروری هستند.

فضاسازی کلاس

فضاسازی با توجه به سن مخاطب بسیار مهم است.

پیشنهاد می‌شود:

-یک نومعلم از یک هفته قبل از شروع سال تحصیلی به فضاسازی بیاندیشد.

-متناسب با سبک تدریس از یادآورنده‌های بصری کمک بگیرد. به عنوان مثال معلم زبان نشانه‌های تهیه می‌کند تا قانون فارسی صحبت نکردن را یادآوری کند.

-جدول ارزشیابی را فراهم کند.

دانشمندان دریافته اند که رنگ ها حتی در یادگیری امور و مسائل آموزشی نیز تأثیرگذارند.

با استفاده از رنگ‌های مختلف در فضاسازی و مواد آموزشی به تسهیل یادگیری کمک می‌کنید چراکه: ۸۰ درصد از مغز انسان اطلاعات را به‌صورت بینایی دریافت می‌کند و از آنجایی که رنگ‌ها حس بینایی را تحریک می کنند باعث بهبود و تقویت قدرت یادگیری می شوند.

به گفته ژولیت ژو : “افراد از تأثیر رنگ ها بر روی ذهنشان آگاه نیستند. در واقع تأثیر رنگ ها بر رفتار انسان به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد.”

تاثیر رایحه خوش در یادگیری

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از عطرها، می‌تواند به بهبود محیط یادگیری کمک نماید. با توجه به پژوهشی از فرشته هدایتی و نبی الله حسین زاده به‌خاطر آوردن مطالبی که در اتاقی آکنده از رایحه‌ رزماری یا اسطوخودوس آموخته شده، با تکرار رایحه آسان‌تر خواهد بود.حضور گل یاس در محیط، توانایی حل مشکل افراد را ارتقاء می بخشد؛ در حالی که نعناع و دارچین فعالیت حافظه و توانایی تمرکز را افزایش می‌دهد.

آراستگی ظاهری معلم

به‌نظرتان اگر همه ما معلم‌ها بدانیم 7 ثانیه اول ارتباط با دانش‌آموز تعیین می‌کند نفوذی به قلب او داشته باشیم یا پشت در بمانیم، باز هم برای داشتن ظاهری آراسته و لبخندی بر لب طفره می‌رویم‌؟

تحقیقات نشان داده‌اند اکثر مردم در هفت ثانیه اول هر دیدار با دیگران تصمیم می‌گیرند که طرف مقابل را دوست بدارند یا از او متنفر باشند.

استادی می‌گفت: برای آموزش باید ذهن را درگیر کرد و برای درگیری ذهن ابتدا باید قلوب را فتح کرد. از موارد موثر برای فتح قلوب، آراستگی ظاهری معلم است.

نکته: نباید آراستگی ظاهری را با خودآرایی به‌اشتباه گرفت! آراستگی نباید مخل آموزش باشد. حتی چسب زخمی که معلم بر روی صورت زده یا باندی که در انگشت دارد باعث حواس‌پرتی می‌شود. پس بهتر راست اول کلاس دلیل آن را بیان کند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط